Oslo
   
| Oslo | Oslo történelme | Közlekedés Osloban | Oslo nevezetességei | Galéria | Térkép |
Közlekedés Osloban





vilagvarosai.hu on Facebook


Oslóban a kilencvenes évek elején kezdték el kiépíteni a föld alatti alagúthálózatot, a megnövekedett forgalom csökkentésére.

metro

Metró (Foto: Marcus Ramberg)


A projekt pénzügyi feltételeinek megteremtésére azonban útidíjat vezettek be, amit a környezettudatos norvégok meg is fizetnek. A most kiépített úthálózat megfelel az autósok igényeinek: kevés a dugó, és parkolóhelyeket is könnyen találni. A városban az autós közlekedést nem segítik elő. Többek közt nem építenek széles utakat a gyalogjárda kárára. A belvárosban kevés az utcai parkolóhely, továbbá a városba behajtás fizetőkapun keresztül történik. A tömegközlekedés sem ad okot stresszre a norvég fővárosban, metrók, buszok és villamosok is szállítják az embereket.

metroallomas

Metróállomás (Foto: tripu)


A Nationaltheater igen érdekes, mert a város közepén található a föld alatt kb. 40 méterrel, és egyben olyan állomás is, amelyhez a Slottsparken elöl (Kastélypark) egy körülbelül 500 méter hosszú, hangulatosan tagolt gyalogosalagút vezet. Ez a hosszú gyalogos alagút két, nagyjából harmadtávokra elhelyezett mozgólépcsővel és egy érdekes elágazással van tagolva.

aluljaro

Aluljáró (Foto: tspauld)


Ezáltal nem tűnik olyan hosszúnak. Előnye, hogy a kisebb forgalmú Slottsparken felöli bejárat miatt nem kellett még egy helyen megállítani a gyors, agglomerációt a város szívével összekötő járatot. Ezáltal nem veszítettek feleslegesen súlyos perceket apró állomásokon. Az viszont mindenképp figyelemreméltó, milyen egyszerűen és praktikusan gondoltak a nehezen járókra, rokkantakra, babakocsisokra, kerékpárosokra. Vannak szép gyalogoshídjaik, azonban a nagyon praktikus kapaszkodókról és közeli korlátokról sem feledkeznek el. A téli havas idő miatt minden lépcsőjük rácsos szerkezetű, amely élére állított horganyzott (nem rozsdásodó, nem kell festeni) lemezből van legyártva. A lyukméret 25x30 mm lehet, amin a taposás hatására a hó és a víz átpotyog. Oslo földrajzi helyén a sziklás hegyek miatt kissé be vannak szorítva a települések. A széles utakra a városban nincs lehetőség. Éppen ezért a kelet-nyugati autópályát a vonathoz hasonlóan átfúrták a város alatt. Ráadásul a kipufogógázokat a látottak alapján valószínűleg nem a belvárosban, hanem plafonventillátorokkal a város szélén fújják ki. Az Oslói repülőtér, Gardermoen, Norvégia legnagyobb repülőtere, és Skandinávia második legforgalmasabb légikikötője, a Koppenhágai repülőtér után, megelőzve Stockholm-Arlandát. 2006-ban több, mint 17 millió utast szolgált ki.

repuloteri vasutallomas

Repülőtéri vasútállomás (Foto: Sebastian Bergmann)


Oslótól 48 km-re északra, az Ullensaker községbeli Gardermoenben található. Rajta kívül a Sandefjordi repülőtér (Oslo-Torp) is kiszolgálja a fővárost, oda főként a fapados légitársaságok repülnek. Az Oslótól 50 kilométerre fekvő repülőtérről gyorsvasúton a legegyszerűbb bejutni a központba.
Impresszum és kapcsolat - Impressum and contact